Jakou jógu zvolit jako začátečník?

Návod pro ty, jenž by rádi začali s jógou a co si vybrat. Široká nabídka a názvosloví

v češtině, sanskrtu (starověkém indickém jazyce) či angličtině mohou být zahlcující.

V následujícím textu se dozvíte, jaké styly jógy existují, jaké jsou pro vás vhodné, jaké naopak vynechat a co k tomu potřebujete.


Co potřebujete na začátek

Jóga pracuje s vlastním tělem, dechem a koncentrací mysli. Proto na lekci potřebujete pouze pohodlné oblečení (triko, tílko, legíny, kraťasy, ...), cvičí se naboso. Kdo je zimomřivý, teplé oblečení, ponožky či deka se hodí na závěrečnou relaxaci v leže.

Na dynamických stylech se i zapotíte, proto se může hodit ručník. Během lekce jógy se běžně nepije, i když existují výjimky (hot jóga, bikram jóga, kundalini jóga).

Jógová podložka bývá k dispozici ve studiu, stejně jako dezinfekční prostředky. Můžete si sehnat "jógový ručník", který položíte na půjčenou podložku nebo si nosit podložku svojí.


Styly jógy a jejich vhodnost pro vás

Pokud jste úplný začátečník doporučuji navštívit lekce pro začátečníky, hatha jógu, jin jógu nebo lekce nazvané jako "jemná jóga", "klidná jóga", atd. Ideální je i zvolit uzavřený kurz či workshop, kde se seznámíte se základy jógy a principem dechu. Zároveň každý lektor může mít trochu jiný přístup. Níže jsou popsány jednotlivé styly jógy. Věřím, že cíl jógy je jeden a cestu si vyberte podle toho, která vám nejvíce sedí.


Hatha jóga - pro začátečníky, učí práci s dechem, vede k relaxaci

Nazvala bych ji tradičním stylem jógy vhodným pro začátečníky i pokročilé. Je to systém jógových ásán (cvičení), pranájámy (dechové cvičení) a meditace. Na začátku lekce se často zařazují průpravné cviky pro rozehřátí organismu. Cviky se dají modifikovat podle náročnosti nebo zdravotních omezeních - vždy informujte lektora nebo se doptejte na úpravu pozice pro sebe. Mezi cviky se zařazují krátké pauzy, aby dozněl jejich účinek.

Indická filosofie vnímá hatha jógu jako spojení sluneční (aktivní) energie Ha a měsíční (pasivní) energie Tha. Proto hatha jóga slouží k očistě těla a ducha a záměrem hatha jógy je vnést harmonii mezi těmito protikladnými principy objevujícími se v běžném životě.


Power jóga - pro zpevnění, hubnutí, zaměřuje se více na fyzično než duchovní aspekt

Power jóga je o síle a posilování těla, což je obsaženo v samotném názvu slova "power". Vychází z indické hatha jógy, ale název a styl vznikl v anglicky mluvících zemích s cílem posilování s vahou vlastního těla, protažení a zpevnění. Bývá rychlejší, silově náročnější a pravděpodobně se zapotíte.

Pro začátečníky může být příliš rychlá, protože pracuje s úpravami pozdravu slunci. Proto doporučuji dát tomu čas, naučit se pozdrav slunci, rozumět základní terminologii a vytrvat. Vede k psychické relaxaci tím, že na nic jiného nestačíte myslet. :) Jak moc lektor zařazuje dechové techniky či meditace záleží spíše na jeho přístupu.


Ashtanga vinyása jóga - pro zpevnění, hubnutí, práci s dechem, dynamická

Ashtanga vinyása je asi fyzicky nejnáročnější dynamický styl jógy pro získání pevnosti, pružnosti a disciplíny. Je to pevně daná sestava po jdoucích ásán, jejíž výhodou je, že až se ji naučíte, můžete praktikovat sami doma. Zároveň na sobě vidíte velmi rychle posun. Je to tradiční indický styl od Sri K. Patthabi Joise, kterým se "zocelovali" mladí Indové ve smyslu zhubnutí, zpevnění a získání pružnosti. Existují modifikace cviků podle toho, jak aktuálně potřebujete. Jistě se zapotíte.


Vinyása jóga - pro zpevnění, hubnutí, dynamická

Je to rychlý, dynamický styl s rychlými přechody mezi pozicemi. Vinyása je takovou odnoží ashtanga jógy, nemá pevně daný sled pozic. Záleží na lektorovi, jaké cviky na hodině vybere. Pro přechod využívá práve "vinyásu" tedy spojení dechu a pohybu - co nádech, to jeden pohyb, co výdech, to další pohyb. Často se používá chaturanga, pes hlavou dolů a pes hlavou nahoru jako součást přechodu vinyásy. Zapotíte se.


Kundalini jóga - vědomá jóga, vhodná i pro začátečníky se zájmem o osobní rozvoj

Další z tradičních stylů pocházející ze severu Indie od Yogiho Bhajana. Na každé lekci se cvičí, relaxuje a medituje. Cílem je v sobě probudit vnitřní sílu, potenciál, sledovat své reakce, negativní vzorce myšlení a chování. Vede k úplnému uvolnění při 11 min. relaxaci, zklidnění a spojení se svým vnitřním já při meditacích.


Hot jóga/Bikram jóga - se cvičí ve speciálním sále vyhřátém na 42°c. Bikram jóga je speciální sestava 26 cviků s přesně daným pořadím a tudíž stejnou náročností. Naproti tomu hot jógu vede lektor podle sebe a náročnost lekce si můžete vybrat v rozvrhu - pro začátečníky, pokročilé, více dynamicky nebo jemněji. Tělo se rychle zahřeje, více se potí a hodně spaluje, dochází k čištění organismu. Pozor si dejte na přetažení svalových vláken a v den lekce hodně pijte.


Ve studiích se můžete setkat i s dalšími, specializovanými názvy, vycházejí většinou z klasické, pomalejší hatha jógy.

Jin jóga je pomalý, klidný styl jógy. Vyznačuje se dlouhými výdržemi v pozicích, aby se uvolnilo celé tělo i klouby. Je vhodná pro začátečníky.

Gravid jóga pro těhotné vynechává cviky, které jsou nevhodné pro těhotné ženy jako rotace a obrácené pozice hlavou dolů, zaměřuje se na posílení a uvolnění přetěžovaných partií, na práci s dechem, relaxaci.

Jóga pro seniory upravuje cviky a nabízí modifikace pro bolavá kolena, záda. Pracuje hodně s dechem.

Jóga pro zdravá záda posiluje a uvolňuje zádové svaly, bedra, šíji.

Core jóga se zaměřuje na posílení středu těla.

Aero/fly/antigravity jóga v zavěšených sítích, kdy je tělo podporováno sítí a lze se dostat do pozic, ve kterých jindy gravitace působí proti nám. Například záklony, dále je vhodná pro oteklé nohy, bolavá záda a ploténky, kdy se vyvěsíte hlavou dolů. Hrozí ale bolesti hlavy a někdo si déle zvyká.


Nejlepší je daný styl rovnou vyzkoušet, protože každý z nich má svá pro i proti. Pokud máte dotazy či nejasnosti, ozvěte se mi. Mám osobní zkušenost se všemi styly, tak ráda poradím.


31 zobrazení

Marcela Rešlová

Praha, Česká republika

Tel: +420 724159398

  • White Facebook Icon
  • Instagram - White Circle